社会ソリューション事業におけるユーザー中心設計 : ATMの開発事例

Social Value Design to Solutions for Society : Innovative ATM development process


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抄録

我々は、NEC(日本電気)が注力する社会ソリューション事業にユーザー中心設計を適用している。ATMのように、利用できないと社会生活に支障が出るようなシステムでは、「人にやさしい」システムづくりが重要である。我々は、ユーザー中心設計を適用してシステム開発を進めている。社会ソリューション事業におけるユーザー中心設計の特徴を挙げ、ATMの開発プロセスと成果を述べる。セブン銀行とNECが開発したATMは、視覚障害のあるユーザーが音声ガイダンスにより操作できるようにしたり、車いすのユーザーが使いやすいよう操作画面の位置を工夫するなど、誰もが便利に、安心・安全に利用できる商品である。

We apply user centered design (UCD) to NEC’s social infrastructure through ICT. For example, ATM (automated teller machine) is very important system because people interfere with everyday activities without it. We applied user centered design (UCD) to make social solution systems user friendly. We described characteristics of UCD for solutions for society and development process of ATM. Seven Bank, Ltd. and the NEC Group have co-developed an innovative ATM using UCD in order to achieve a product that will enable a variety of users, including persons with visual impairments, persons in wheel chairs, to use the machine conveniently, safely and securely.


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デザイン学研究作品集   [巻号一覧]

デザイン学研究作品集 19(19), 50-55, 2014-03-31  [この号の目次]

日本デザイン学会