観察記録ツール“CAVScene”のデザイン2

Design of Observation and Recording Tool “CAVScene” 2


 著者

J-STAGEの論文ページ

論文を見る→J-STAGE(購読者認証が必要です)


抄録

CAVScene(Collective Analysis of Visual Scenes)は、研究者が保育における学びの活動を観察するためのツールとして研究開発された。CAVSceneはiPad用に開発されたソフトウェアである。観察者はCAVSceneによって、子どもと保育者の活動の重要な場面を動画や静止画で切り出し、気づいた内容を注釈として画面上に直接記述していくことができる。観察後はより詳細に観察を加えたり、簡易な編集をもとに保育者を交えてリフレクションをおこなう。そこでは観察者と保育者の双方の視点が融合され理解を深めていく。本報告ではCAVSceneの機能特性をもとに出来事を観察する仕組みを捉えた。1)出来事全体から時間の流れに従った「切り出し」と「位置づけ」を明確化すること、2)時間を越えて出来事の全体と部分の関係を俯瞰して見ること、3)言語と記号の記述方法で意味を理解すること、の3つである。

CAVScene was developed as a tool that researchers can use to observe learning and activities in child care. CAVScene is software that is installed in an iPad. The observer uses CAVScene to extract movies or still images of key scenes in the activities of children and child care providers, and to describe points that came to their attention as footnotes directly on the screen. After the observation, they can add detailed observings, and reflect together with the child care providers on the basis of simple editing. This is where the viewpoints of the observers and the child care providers are merged to gain a deeper understanding. In this report, we captured the mechanism of the observation of events on the basis of the functional characteristics of CAVScene. This includes the following three elements: 1) clarification of “extracting” and “positioning” from the entire event according the time flow of time, 2) looking at the relation between the entire event and parts of the event beyond time, and 3) understanding a meaning by using language and symbols.


収録刊行物
デザイン学研究作品集   [巻号一覧]

デザイン学研究作品集 20(20), 102-107, 2015-03-25  [この号の目次]

日本デザイン学会