リアルタイム3DCGコンテンツ制作用ポリゴン削減ソフトウェアの開発

Development of polygon Decimation software for real-time 3DCG content utilization


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抄録

近年ハードウェアやネットワーク技術は飛躍的な発展を遂げているが、WEB環境の中リアルタイムで自由自在に閲覧できる3DCGコンテンツは数少ない。3DCGリアルタイムコンテンツは、レンダリング手法とデータ最適化の組み合わせをバランスよく考えなければならない。その中でも自然物表現は、リアルタイム3DCGコンテンツ制作に対して最も難しい素材である。3Dポリゴンデータは、直線しか存在しないため曲面を三次元空間に表現するためには、無数の短い直線をつなぎ合わせる必要がある。したがって外形に影響しないポリゴン削減アルゴリズムの開発は大きな課題になる。本研究では、3DCGのポリゴンデータ削減に重点を置き、様々なリアルタイム3DCGコンテンツ制作環境を構築する支援ソフトウェアMDD Creatorを開発した。3DCGソフトウェアに詳しくない人でも、リアルタイムにスライダーバーを調整するだけで対象ポリゴン形状の削減率を決める事ができる。さらに、最適化された3DCGモデルをHTML形式で保存し、様々なWEB用リアルタイム3DCGコンテンツ制作に応用できるようなソフトウェアに仕上げた。

When we deal with 3DCG natural object, we have to reconcile 2 conflicting aims, precise and natural and speedy rendering. While maintaining precise and natural image by speedy rendering, this paper proposes an algorithm and method to optimize or reduce polygon effectively.
There are a lot of triangles existing but some of those have less influence in total object shape. If we can reduce and/or eliminate those less important triangles, we can realize the less time rendering without sacrificing precise or natural expression.
MDD (Multi-Dynamic Documentation) creator is software that realizes the above concept with easy-to-understand UI. By watching the reducing polygon in real time, user can decide the appropriate points to reduce with slide-bar. In addition to this polygon reduction capability, the software has a feature to output optimized 3DCG model with HTML format.


収録刊行物
デザイン学研究作品集   [巻号一覧]

デザイン学研究作品集 21(21), 32-37, 2016-02-01  [この号の目次]

日本デザイン学会