Somect:加賀友禅デジタル染め体験システム

ー金澤月見光路2012における体験イベントー

Somect: Digital Dyeing System for Kaga-Yuzen

-Experience-based Event in Kanazawa Tsukimi-Koro 2012-


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抄録

本作品は、「Somect」と称する金沢の伝統工芸の一つである加賀友禅染めのデジタル体験システムである。伝統工芸の魅力をこれまでとは異なる切り口から若者に訴求できる方法として本作品を制作し、2012年秋に金沢中心街で開催された「金澤月見光路2012」の会場において、本作品を用いた体験型のイベントを開催した。「Somect」の特徴は、布でできたスクリーンを手で直接押さえる事で加賀友禅染めが体験できるインターフェースを有し、手で押さえられた布のへこみ具合によって加賀友禅染めの特徴であるぼかしのグラデーション表現ができる。また、加賀友禅染めの加賀五彩を自在に彩色することができる事や、染め模様の下絵を元にした友禅染めの糊置き技法も擬似的に再現した事も特徴となっている。さらに、本システムを体験するための場の創出として、体験BOXとイベント会場の空間演出デザインも行った。

This paper shows our system called as Somect, which is the digital system to experience Kaga-yuzen dyeing. In recent year, young people are losing interest in local traditional handicrafts. One of the reason is that they have preconceived images about them. In order to rediscover the fascinations of traditional handicrafts, innovative promotion method is needed. Therefore, we developed the digital system with Kinect sensor and image processing. The feature of the system is to experience virtual dyeing manipulated by hands. Furthermore, we designed the box and the event site to experience dyeing through the digital system. Finally, we reported the result of our event for the demonstration experiment.


収録刊行物
デザイン学研究作品集   [巻号一覧]
デザイン学研究作品集 19(19), 2-5, 2014-03-31  [この号の目次]
日本デザイン学会