絵画教育用ピアレビュー学習システム

Peer Review System for Drawing


 著者

J-STAGEの論文ページ

論文を見る→J-STAGE(購読者認証が必要です)


抄録

本システムは、基礎的な描画技法の学習活動を促進するためのツールとして研究開発したものである。システムは学習者が用いるタブレットPC用に開発された専用のソフトウェアと、指導者が用いるレビュー管理システムで構成されている。学習者はネットワークを用いることによって、授業の時間外に他者の作品を鑑賞し、互いに作品を評価し合うこと(ピアレビュー)ができる。本システムは「構図」「正確な形」「立体感」「質感」という4つの切り口から、気づいた内容をレビューとして記述したり、注釈等を作品上にスーパーインポーズすることができる。また、レビュー後はレビューに対するレビュー(バックレビュー)を受け取ることにより、ふりかえり学習をおこなう事ができる。本報告では本システムの紹介・開発過程・学生による評価を報告する。

We have developed a tablet application and system to support peer review learning for visual art education. Students can also use their tablet PC to take pictures of their artworks to upload to the server-end of the system. The tablet front-end allows students to review others’ work and provide comments in the form of written text and also comments drawn directly on the artwork. This system provided four view points to grow a drawing technique (“composition” “form” “three-dimensional” “material”). The online peer review system for appreciating an artistic work between students promoted a drawing activity. We found that the students enjoyed collaborative learning using the application. We proposed an improved design of the peer review application for art education that would be useful for students.


収録刊行物
デザイン学研究作品集   [巻号一覧]

デザイン学研究作品集 21(21), 54-57, 2016-02-01  [この号の目次]

日本デザイン学会